Als deze mail niet goed wordt weergegeven, bekijk dan de online versie
december 2015
Indexatiebesluit 2016
Pensioen in 2016
NAP
AOW-gat
Financiële positie
Pensioen Informatie Team

Pensioenen niet verhoogd
Bestaande pensioenregeling blijft van kracht
Wijziging bij opnieuw deelnemen aan de NAP
Opnieuw hoog/laagconstructie kiezen
Dekkingsgraad per eind november 2015
PIT16 van start!
Ik meld me aan voor de nieuwsbrief | Bekijk of wijzig uw gegevens | Stuur door naar een vriend
Fijne feestdagen!

Tussen de kerstbomen en de oliebollen door sturen wij u het laatste pensioennieuws van 2015. Het bestuur van uw pensioenfonds wenst u en uw naasten fijne feestdagen en een voorspoedig en pensioenwijs 2016 toe!
 
Kent u (oud-) collega's die zich nog niet hebben aangemeld voor de NWSflits? Stuur deze nieuwsbrief dan door.  Als u zich wilt aanmelden voor de NWSflits klikt u hier

terug naar boven
Indexatiebesluit 2016
Het opgebouwde pensioen van actieve deelnemers wordt geïndexeerd met de loonronde. Het opgebouwde pensioen van actieve deelnemers wordt per 1 januari 2016 niet verhoogd omdat er in de periode van 2 januari 2015 tot en met 1 januari 2016 geen algemene loonronde bij KLM is.

Voor gepensioneerde deelnemers geldt dat de pensioenuitkeringen voorwaardelijk worden geïndexeerd met de prijsindex. Op basis van de financiële positie per eind november 2015 worden de pensioenuitkeringen per 1 januari 2016 niet verhoogd.

Wat dit voor uw pensioenuitkering betekent, ziet u in uw pensioenspecificatie die u eind januari ontvangt.

Meer informatie over het indexatiebesluit voor 2016.
terug naar boven
Pensioen in 2016: bestaande pensioenregeling blijft van kracht

Eerder berichtten we dat de gesprekken tussen KLM en de vakbonden niet hebben geleid tot een nieuwe toekomstbestendige pensioenregeling. De huidige pensioenregeling blijft daarom ook in 2016 van kracht.

Omdat er geen nieuwe pensioenregeling is, wordt de deelnemersbijdragecompensatieregeling (DBC-regeling) niet ingevoerd. Met deze regeling wilden KLM en de vakbonden de verlaagde pensioenopbouw per 2015 deels compenseren. KLM heeft alle werknemers hierover geïnformeerd via KLM4U en de salarisstrook. 

terug naar boven
Wijziging in de NAP


Het pensioenfonds betaalt bij arbeidsongeschiktheid de NAP-premie door. Bij opnieuw deelnemen aan de NAP kon daarom om een medische verklaring worden gevraagd.
Per 1 januari is dit niet meer het geval en geldt een nieuwe voorwaarde. Raakt u binnen twee jaar na opnieuw deelnemen arbeidsongeschikt? Dan betaalt het pensioenfonds de NAP-premie alleen door als u kunt aantonen dat uw arbeidsongeschiktheid onvoorzien was op het moment dat u weer ging deelnemen aan de NAP.

Webdossier ‘Alles over de NAP’

terug naar boven
AOW gat? Opnieuw hoog/laag constructie kiezen


In de zomer heeft de overheid besloten de AOW-leeftijd sneller te verhogen. Dit kan zorgen voor een (nieuw) AOW-gat bij gepensioneerde collega’s. Om dit te overbruggen is er een extra hoog/laag mogelijkheid beschikbaar. 
Dit kunt u aanvragen bij het pensioenfonds. Doe dit voordat u de AOW-leeftijd van 65 jaar en 5 maanden bereikt maar uiterlijk op 30 juni 2016. Deelnemers waar dit op van toepassing is ontvangen hierover persoonlijk bericht in 2016.
 

terug naar boven
financiële positie per eind november 2015


De beleidsdekkingsgraad van het KLM-Cabinefonds is per eind november 2015 109,1% (gemiddelde van december 2014 tot en met november 2015). De beleidsdekkingsgraad is het gemiddelde van de laatste 12 maandelijkse nominale dekkingsgraden.

De dekkingsgraad is de graadmeter voor de financiële positie van het pensioenfonds en de stand per eind november weegt onder meer mee in het indexatiebesluit. Meer over de financiële positie van het pensioenfonds. 
terug naar boven
PIT16 van start!


Maak kennis met PIT16: een nieuwe groep collega’s die u op de route en online op weg helpen met uw pensioen. Op de website van het pensioenfonds vindt u de namen en portretten van deze nieuwe lichting pensioenambassadeurs. 

Via de Facebookgroep Cabine Pensioenplein kunt u in contact komen met hen en met andere PIT-ers.
terug naar boven
Nog meer op de website
terug naar boven